Hej på er!
Denna vecka har vi fortsatt att bygga på det goda engagemanget och arbetsglädjen från förra veckan. Vi har i stort sett haft en väldigt fin arbetsro och arbetsglädje. Det många kan tänka extra på är att ha fokus på rätt sak, lyssna och titta aktivt på genomgångar och instruktioner. Det lägger jag mycket tid på.Vi gick ut tufft i början av veckan och startade upp måndagen med ett antal tester i Legilexi. Testerna genomfördes på Chromebooken och innehöll både hörförståelse, ordförståelse samt stavning. Nästa vecka fortsätter vi med att testa av läsförståelsen.
I onsdags fortsatte vi vårt arbete i Nyckeln till skatten och arbetade med kapitel 16 - Blåljus och sirener. Huvudpersonerna berättar i kapitlet om när de på olika sätt blivit inlåsta och eleverna fick själva relatera till frågan. Vi har också arbetat med att ta reda på vad en del svåra ord betyder och varför kör egentligen Yngve polisbilen med både blåljus och sirener? Det blir en spännande läsning för er där hemma.
Denna vecka har vi arbetat med omkrets och area i matematiken. Vi har tittat på geometriska figurers olika egenskaper och både mätt och räknat. Slår återigen ett slag för Bingel där eleverna har möjlighet att träna inför Nationella provet. Vi arbetar på med det i skolan men kommer inte hinna allt.
Vi avslutade matteveckan med att ha en lektion med olika mattespel. "Shoppa loss" där vi tränade både huvudräkning och uppställning i addition, Yatzy där vi tränar addition, multiplikation, addition och strategi och en del andra analoga eller digitala spel.
På No-lektionerna står vatten i fokus och denna vecka har vi arbetat med vattnets kretslopp. Vi har också genomfört ett experiment då vi blandat vatten med salt. Eleverna har påbörjat en laborationsrapport och fått fundera över vad som kommer att hända (hypotes), hur laborationen gick till (genomförande) och så småningom får vi ett resultat.
Engelskan handlade denna vecka om repetition av tidigare kapitel. Vi har verkligen fokuserat på att prata engelska men denna vecka fick eleverna arbeta med uppgifter där både läsning, skrivning och stavning sattes på prov.
Eleverna har i musik fått en läxa då de ska få presentera sin favoritlåt för varandra. De har fått ett papper i väskan som ska fyllas i som underlag och sedan tas med till skolan igen.
Direkt efter lunchen i tisdags tog vi en promenad till Himmelstalunds uterink. Vi hade goda förutsättningar med ett något mildare väder. Det tog vi verkligen tillvara på och hade en härlig stund på skridskobanan med full aktivitet. Det var förutom åkningen både lekar och hockey men framförallt mycket glädje. Vilken tur att vi åker igen redan kommande tisdag!
Läxor v.5
Mån: Multipliktationssteg delas ut så eleverna kan träna hemma.
Tis: Tomoyoläxa ska vara klar. Skrivläxan lämnas in.
Ons: Ny läs och skrivläxa (kap 16) delas ut. Ny Tomoyoläxa delas ut.
Tor: Multiplikationstest genomförs.
Info v.5
Mån: Musik med Anna-Carin. Läxhjälp för de som anmält.
Tis: Åka skridskor. Ta med skridskor, hjälm och kläder efter väder.
Ons: Slöjd
Tor:
Fre: Mia ledig, Malin i klassen.
Fritidshemmet v. 5
Mån: Lek, inne och ute- Miljöbovarna
Tis: Gy- Plintfängelset
Ons: Skapande med hållbar utveckling
Tors: Ur- och skur med 2:or, 3:or är kvar och kör kahoot
Fre: Amongus
Viktiga datum framöver:
- Åka skridskor: 31/1, 7/2 och 14/2.
- Konsert i Hörsalen, “Himmel och pannkaka” 3a och 3b, 9/3 12.30
- Skolbio “ Lassemajas detektivbyrå – skorpionens gåta” 3a och 3b, 14/3 9.00
Vid frågor, funderingar eller om du behöver meddela något:
Mailadress: marieeriksson3@norrkoping.se
Klassrumstelefon: 072-5974013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar