Hej från klass 2!😊
Här kommer en sammanfattning kring veckan:
I måndags har eleverna i ämnet svenska fått öva sig på hur en artikel i en tidning är uppbyggt. Vi fick öva på begrepp som rubrik, bildtext, ingress och brödtext. Fråga ert barn om dessa begrepp för att se om de kommer ihåg vart i texten de finns. Eleverna fick från en tidigare intervju av ett yrken på skolan och utifrån en mall skriva ihop en egen artikel. Det var nytt och det är något vi kommer öva mer på. Eleverna fick även denna vecka läsa och svara på frågor om tre nya bollsporter. Vi övar mycket på att skriva svaren med hela meningar. Detta kan glömmas bort ibland. Eleverna har också gjort enskilda prov i matematik och svenska.
Vi repeterade substantiv, adjektiv och verb. Nyfikenhetsfråga: Be eleven säga en mening där både substantiv adjektiv och verb finns med.
I matematiken har vi denna vecka jobbat med femmans multiplikationstabell samt prioriteringsregeln som innebär att vi räknar gånger först för att sedan adderar eller subtraherar. Vi har också gjort ett huvudräkningstest. Så himla roligt att att se att alla elever i klassen gjorde färdigt talområdet 0-10 under tre minuter! Vi testade också talområdet 0-20. Där var det väldigt många fler än förra gången som hann göra testet under 4 minuter.
I engelskan har vi övat på att repetera kroppsdelar/färger och lära oss olika klädesplagg genom en hörövning som vi gjorde i helklass. Vi övade också på olika klädesplagg genom att sjunga en sång.
I no har vi lärt oss om vår egen planet jorden samt varför det finns liv och olika årstider på på den. Vi tittade också på en film om Christer Fuglesang som är den förste svensken i rymden. I filmen visade Christer Fuglesang hur det är att äta/dricka, sova och röra sig i en riktig rymdstation. Eleverna blev väldigt fascinerade av detta. På fredag kommer eleverna ta med sig sitt rymdenhäfte/begreppsblad hem för att läsa och repetera det vi lär oss. Ett tips är att läsa i häftet 10 min per dag. På torsdag nästa vecka avslutar vi tema rymden med ett prov på det vi lärt oss under dessa veckor. Det är bra om eleverna tar med sig häftet på onsdag för då kommer de få möjlighet att studera inför provet tillsammans och förhöra varandra.
I tekniken har vi börjat skissa och bygga upp en modell av en bärbar dator i kartong. Eleverna sprudlade med idéer när de två och två skulle planera sin skiss. Vi kommer att jobba med detta i ungefär två tillfällen per grupp. I skissen fick eleverna också skriva ner vad datorns olika delar heter.
I bilden har eleverna skapat planeterna i vårt solsystem genom att föreställa sig dessa utifrån en astronauts perspektiv.
Läxor: Diamantjaken kapitel 17 med tillhörande läsförståelse
Matematik: Nomp
Viktiga datum
- Vaccination 31 januari
- Simlektionerna på fredagar håller på till fre 17 februari
- 14 februari på fm ska vi åka skridskor med hela skolan. Ta med skridskor och lättare fika, frukt, kall eller varm dryck. Ni som behöver skridskor kan hyra på fritidsbanken i Klockartorpet.
- Sportlov 20-25 feb
- 6-7 mars studiedag/ 6 mars utvecklingssamtal
- Lov 1 maj
- Klämdag/lov 19 maj
- Klämdag/lov 5 maj
- Påsklov 10-14 april
- Skolavslutning 15 juni
Idrott: Simning ta med handduk, badbyxor/baddräkt och hänglås
Solhatten
Mån: Len inne och
ute. Gemensam lek Miljöbovarna
Tis: Gympasalen -
plintfängelset
Ons: Skapande kring
hållbar utveckling
Tor: Åk 2 utflykt
till Ur och skur skogen mellan 14:30-15:30. Åk 3 Kahoot
Fre: Among us
Hej på er!
Under veckan har vi
ägnat oss en hel del åt elevernas fria lek där vi vuxna finns med som stöd och
lotsar in och ut ur leken på olika sätt. Vi tycker det är värdefullt att skapa
tid och rum för deras egna idéer och kreativitet.
Vi har under veckan
introducerat en samling när vi kommer in på avdelningen. Vi ser att detta
skapar ett lugn i övergången från att ha lekt ute till att starta en lek
inomhus. Vi går ”varvet runt” och alla får berätta vad de vill göra under
eftermiddagen. Vi ser att samlingen bidrar till att eleverna väljer mer
varierade aktiviteter och dem är så fina mot varandra och bjuder in till lekar.
Vi har fortsatt vårt
arbetsområde kring funktionsnedsättningar och under veckan har de som velat få
prova på att ha en synnedsättning. Vi har erbjudit dem att sätta på sig
glasögon som vi tejpat och/eller målat på för att skapa känslan av att inte
kunna se. Det var en häftig upplevelse och vi fick en del skratt när mackor
skulle bres och ostskivorna plockas upp med gaffeln – det var svårare än vi trodde
innan. Som en del av detta har vi lekt olika lekar där vi skapat upplevelsen av
att inte kunna se lika bra som vi är vana vid. Allt för att få en ökad
förståelse för hur vissa människor lever och har det i sin vardag.
På torsdagen hade vi en gemensam utedag som
bjöd på solsken. Utedagen startade också igång nästa arbetsområde – hållbar
utveckling. Vi lekte sopsorteringsstafett, sopbilen, där eleverna på tid skulle
packa och frakta sopor och en återvinningsövning där dem skulle klippa och
klistra upp skräp i olika sopkärl. Vi hoppas på intressanta diskussioner kring
ämnet framöver. Som vi tidigare nämnt är era barn så kloka och det är ett nöje
att få ta del av deras reflektioner.
Igår 26/1 gick tiden
ut för att lämna in sportlovsschemat. Det innebär att vi från och med igår
kommer att avslå alla scheman som skickas in och vi hänvisar till rektor Ulf.
Har ni delad plats och den ena vårdnadshavaren redan lämnat in schema MÅSTE den
andra också lämna in. Lämna då in ett
tomt schema.
Vi ses nästa vecka! Mvh
Camilla, Therese, Abdi och Moa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar