Hej!
Denna vecka har vi jobbat mycket med både läsningen och skrivningen i alla ämnen. Jag ser hur mycket eleverna har utvecklat i svenska på denna korta tid. Jag är otroligt imponerad över både skriv och läsutvecklingen! 😊 I måndags var det biblioteksråd och klassen fick önska böcker att köpa in till skolans bibliotek.
Veckan som varit:
Musik: Eleverna har fortsatt att öva på att spela trummor genom att följa instruktioner och takt.
Idrott: Eleverna var på en promenad i närområdet och lärde sig om allemansrätten. Sista stunden på passet fick eleverna leka i den nya Lindparken. Detta uppskattades av klassen!
So: Denna veckan har vi startat igång värdegrundsarbetet stopp min kropp som kommer att vara fokus de närmaste veckorna. Albin som också jobbar på frita kommer hålla i olika lektionspass tillsammans med mig för att detta arbete även ska genomsyra frita. Eleverna fick diskutera vad stopp min kropp betyder. De fick sedan färglägga tuppen upp eller tummen ner på olika påståenden.
No: Eleverna har jobbat på och slutfört faktatexten om ekorren. De som hann fick göra en egen ekorren genom att förlägga, klippa och klistra. Vi har även jobbat med olika svampar och vad svampens olika delar heter. Vi grupperade sedan svampar efter ätbara och giftiga.
Svenska: Vi har jobbat med bokstaven E kopplat till veckans kapitel i läsläxan "Efter matchen". Vi har också övat på en och ett genom att skriva meningar där vi använder ordet. Vi har övat läsförståelse både enskilt och i helklass. Eleverna har övat på att skriva meningar, träna stavning, handstil och skrivregler.
Matematik: Vi har övat på addition och subtraktion och att dela upp talet 6 och 7 samt den kommutativa lagen som innebär att i addition spelar det ingen roll för summan om termerna byter plats 5+2=7 och 2+5=7. Vi var även tränat på att vara mattedetektiver genom att i halv klass titta på vanliga fel som klassen gjort i Nomp. Vi lär av varandra och hittar nya sätt att förstå uppgifterna. Detta är något vi kommer fortsätta med. Eleverna har också gjort ett huvudräknings test på 3 min med addition och subtraktion. De fick skriva med blyertspenna först, när 3 min var slut fick de slutföra testet genom att skriva med en färgad penna. På så vis ser jag hur långt de hunnit. Det är bra att eleverna övar huvudräkning och alla talkamrater både i addition och subtraktion eftersom det är ett stort hjälpmedel sen när det ska räkna högre tal. Vi har fortsatt att göra det muntliga bedömningsstödet i matematik och kommer att fortsätta med det även nästa vecka.
Veckans nyfiken hetsfrågor som hjälper eleverna att reflektera kring veckans om varit samt sätta ord på sina kunskaper.
Hur kan man dela upp talet 6 och 7 på olika sätt?
Vad betyder stopp min kropp?
Hur ska en cykel vara utrustad för att den ska vara laglig och trafiksäker?
Kan du säga namnet på några giftiga och ätbara svampar?
Kan du säga två meningar där du använder ordet en och sedan två meningar där du använder ordet ett?
Kan du säga eller skriva några ord som har ett e i början, mitten eller i slutet av ordet?
Planering inför v.43
Måndag: Musik
Tisdag: Bild
Onsdag: Sista dagen för Inlämning av blankett till halloweendiscot för de elever som vill gå på discot.
Torsdag: Läxförhör och inlämning av läsläxan.
Fredag idrott: Från och med v.43 och efter höstlovet kommer eleverna att ha idrott inomhus i idrottssalen. Ta med ombyte inneskor och handduk.
Fredag: Filmmys med pyjamastema och gosedjur. Eleverna får ta med sig en liten fika till exempel saft, frukt bulle, kex eller chokladboll, inget godis eller läsk.
Fredag: 17:30-19 är det halloweendisco som årets sexor håller i.
Fredag: Ingen ny matte eller läsläxa lämnas ut fre 24 november. Eleverna får med sig ett läsbingo och en bokrecension som ska fyllas i under höstlovet. Då höstlovet också kallas för läslov så är fokus på att läsa böcker samt repetera kunskaperna i matematik och svenska genom Skolplus eller Nomp.
Nästa vecka har vi ämnesöverskridande övningar med fokus på halloween
Svenska: läsförståelse halloween. Eleverna övar sig på att läsa, skriva ord och meningar kopplade till halloween.
Engelska: Vi tittar på en saga på engelska om halloween. Eleverna får sedan öva språkförståelse, sitt ordförråd och lära sig ord kopplade till traditionen halloween.
Matematik: Addition och subtraktion i talområdet 0-20 med halloweentema. Vi fortsätter gör det muntliga bedömningsstödet i matematik.
No: Vi lär oss vad pumpans olika delar heter, pumpans livscykel samt skriver en faktatext om pumpan med hjälp av stödord.
So: Öva på att skriva fakta meningar om halloween traditionen först tillsammans och sedan skriva egna faktameningar med hjälp av stödord.
Information från frita:
Under veckan som gått har eleverna fått tillverka pumpor av lera. Vi kommer under nästa vecka att måla dem. Vi har varit i idrottssalen och lekt Ali Baba och fredagen avslutades med fri lek. I slutet av nästa vecka kommer vi att dela ut en planering för höstlovet.
Stråhattens planering vecka 43
Måndag: Måla pumpan/utelek
Tisdag: Måla pumpan/utelek
Onsdag: Ali Baba i
idrottssalen/utelek
Torsdag: Ali Baba i
idrottssalen/utelek
Fredag: Fri lek
Läsårstider/ viktiga datum i skolan:
- Höstlov, vecka 44 27–31 oktober
- Inlämning av höstlovets läsbingo och bokrecension mån 3 november
- Terminens sista dag fredag 19 december
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar