Sidor

fredag 29 november 2024

Förskoleklassen veckobrev inför v. 49

 Hej! 

Nu är har även denna fullspäckade vecka nått sitt slut. I tisdags var vi i Lindparken och lekte lekar på veckans bokstav k.  Vi lekte knuten, kims lek och kom alla mina kycklingar. Eleverna har roligt tillsammans och får öva sig  att följa instruktioner, samarbeta och lära sig nya lekar. Vi har också ett stor gäng i klassen som tycker om att sjunga, och röra sig till musik.  Eleverna tycker det är extra roligt att öva på julsången tillsammans 😊.

Hemläxa: Öva veckodagarna, årstiderna och månaderna med ditt barn. Öva så att ditt barn kan sin födelsedag och vilken årstid det är då. Öva på att räkna framåt/bakåt från en specifik siffra. Till exempel räkna framåt från siffran tre eller räkna bakåt från 12.

Veckan som varit: 

Lekgrupper: Vi har jobbar vidare med lekstrategier.  Eleverna skulle i mindre grupper utifrån frågorna nedan bygga ett slott. Vi pratade och lärde oss att det finns olika typer av slott. Vi jämförde det kungliga slottet i Stockholm med andra mer sagolika slott,

Vad ska ni bygga för slott i vilket material? 

  • Vem ska ni bygga slottet till? 

  • Vem gör vad?

  • Vad ska leken handla om? 

  • Vilka roller ska figurerna ha?


Här är lite bilder från lekgrupperna:








Matematik: Vi har denna vecka övat på att dela upp tal på olika sätt för att få summan 1-5. En del tycker att det är lite svårt att lösa tal som ser ut såhär 3+_= 5. Vi har visat många konkreta exempel med bilder, konkret material men även visat talraden för att få en djupare förståelse. Till exempel du står redan på siffran tre och ska till fem hur många steg måste du ta på talraden. Här behöver vi öva på att räkna framåt från ett givet tal eller räkna bakåt från ett givet tal.

Svenska: Vi har arbetat med bokstaven k, ljudat, läst och skrivit enkla ord och texter. Vi har också läst ett kapitel i Lyckostjärnan där eleverna fick öva sig på att återberätta handlingen också tänka till kring olika yrken samt få rita och skriva om vad de vill jobba med när de blir stora. De har också lärt sig att det finns sammansatta ord och ritat bilder på vad till exempel ett hus och ett vagn blir tillsammans. Under veckan har eleverna också lyssnat på Astrid Lindgrens bok Karlsson på taket.

Grej of the day/so: Vi har lärt oss fakta om bläckfisken.

No: Vi såg ett nytt avsnitt av djuren på Djuris i naturen " skogens guld" som handlade om svampens betydelse i skogen samt att det både finns goda kantareller och andra svampar som är giftiga. 

Värdegrund: Vi har fortsatt att  jobbat med begreppet konflikt. Vi har tittat på listan med de  förslag som eleverna tog fram på olika konflikter som kan uppstå i vardagen. Eleverna har utifrån listan i mindre grupper kommit på förslag hur konflikten skulle kunna bli som ved värre eller bli som vattenslangen mer lösningsorienterad.

Här är en bild på elevernas reflektioner kring konflikten " Att vilja ha samma sak samtidigt"





Här är några nyfikenhetsfrågor om veckans arbete som ni kan ställa till ert barn för att träna på att återberätta och hålla en röd tråd: 

Ge exempel på vilka svampar som är ätbara och vilka som är giftiga? 

Vad heter några av svampens delar? 

Kan du berätta något du vet om bläckfisken ? 

Vad vill du jobba med när du blir stor? 

Kan du ljuda eller skriva några ord som börjar på bokstaven k? 

Kan du ramsan om den kloka och knasiga kon Karin? 

Vad handlar veckans kapitel i Lyckostjärnan om ? 


Planering inför v. 49 

Tisdag fm: Utedag/idrott- Ta med kläder efter väder, frukt, vattenflaska

Matematik: Addition med olika kombinationer. Vi tränar på att dela upp tal siffran 6-7.

Svenska:  Bokstaven L , ljuda skriva och läsa enkla ord. Läsa och arbeta med Lyckostjärnan

So/No: Grej of the day och djuren på Djuris i naturen " vems spår? "

Fre bild: blå och gul/ stationsarbete grön och röd 

Värdegrund: Under v 47-1 jobbar vi med materialet bråka smartare som är ett värdegrundsmaterial som hela skolan jobbar med. Första uppdraget handlar om vad en konflikt är. Eleverna får diskutera och lära sig olika strategier vid en konflikt.

Viktiga datum i skolan:

tisdag den 17 december ska vi istället för de vanliga lekgrupperna ha en mysig leksakspass Eleverna får ta med sig en valfri leksak hemifrån som de får leka med.

18/12 vid 12.30 julpyssel med faddrarna i åk 

Torsdagen den 19 december dagen innan julavslutningen ska eleverna ta med en påse eftersom vi ska tömma deras arbetspärmar. Eleverna kommer få hem en ihop-buden bok på det som vi jobbat med under höstterminen. Eleverna kommer också få hem ett julbingo med aktiviteter och fokus på läsning som de ska fylla i och ta med till skolan 9/1.

Fredag 20 december julavslutning från 8:30- 10.00. Vi har julavslutning enbart med eleverna på skolan och skolans personal. Det är alltså ingen tillställning för vårdnadshavare. Vi samlas 8:30 utanför skolan och  sjunger några julsånger tillsammans med de andra eleverna på skolan. Sedan går varje klass in till sitt egna klassrum där vi har lite julmys och eleverna bjuds på pepparkaka och skumtomte. Vi kommer att stå och önska eleverna och er vårdnadshavare som hämtar 10:00 god jul och gott nytt år vid bänkarna utanför skolans entré.  De elever som anmält frita den dagen går då över till frita från 10:00. 

Läsårstider ht 24

Torsdag 15 augusti – fredag 20 december

Lovdagar

Jullov: 21 december – 7 januari

Läsårstider Vt 25: Torsdag 9 januari – torsdag 12 juni

Studiedagar Vt 25

7/1 skolan stängd frita öppet
8/1 har både skola och frita stängt för planering
9/1 skolan börjar efter höstlovet
Måndag 31 mars - tisdag 1 april

Lovdagar

Sportlov: 17 februari – 21 februari
Påsklov: 14 april – 17 april
Klämdag: fredag 2 maj
Klämdag: fredag 30 maj

Helgdagar

Långfredag: fredag 18 april
Annandag påsk: måndag 21 april
Första maj: torsdag 1 maj
Kristi himmelsfärds dag: torsdag 29 maj
Sveriges nationaldag: fredag 6 juni

Skolavslutning: Torsdag den 12 juni

Trevlig helg! Önskar Suada, Emelie och Sandra


Fritidshemmets månadsbrev December

Stråhatten:

I november kläcktes det första ägget. Billie är en lugn och snäll drake som älskar matematik och läsning.  Våra elever har fått skriva om sin egen Drake. Det har blivit isdrakar, elddrakar och monsterdrakar bl.a. De finns att se på vår vägg ”Kända Drakar”. Vi har erbjudit högläsning med fakta om Drakar i Norden och Tittat på filmen Peter och Draken Elliot. I idrottssalen på onsdagar har vi lekt lekar efter elevernas önskemål.

Solhaten

Vi har arbetat med legomasters. De har gjort egna fantasivärldar och skrivit en presentation av sitt bygge. Eleverna har samarbetat otroligt bra och arbetet har känts glädjefullt. Stråhatten bjuds in till utställningen.

Tema arbete:

Under December kommer vi på Stråhatten fokusera på julen. Vi kommer se ” Barna Hedenhös uppfinner julen ” där får vi följa stenåldersfamiljen Hedenhös kulturkrock när de kommer till Stockholm i nutid.

Vår nykläckta drake Billie älskar ju förutom böcker även matte så Billie har lagt fram pärmen Billies Drakrekord. Den ger oss uppdrag att mäta i tid, längd, höjd och mycket mer.

Solhatten kommer under December fokusera på Julen mycket genom skapande. Vi kommer också titta på julkalendern ” Tjuvarnas jul ” som handlar om ficktjuven Kurre som söker ett mer hederligt liv.

I December utmanas våra elever genom att inspireras till nya upptäckter. När olika alternativa aktiviteter introduceras och eleverna stimuleras att pröva på, kan de upptäcka nya saker som intresserar dem och därigenom vidga sin upplevelse av meningsfull fritid. 

Hur gör vi detta:

-        Skapande med olika estetiska uttryck

-        Bygg och konstruktion (problemlösning)

-        Rekord- mätning i tid, höjd, längd mm

-        Traditioner

Datum att komma ihåg:

Drop in 5/12 14:30-16:00- Vi är ute och bjuder på glögg och pepparkakor. Vi erbjuder tipspromenad bl.a kom och lek med oss.

Studiedagar:

Onsdag  8/1 Skola och fritids Stängt                                                              

Trevlig helg önskar vi på Stråhattens fritidshem

Elisabeth, Malin, Menna, Titti och Sandra.

Solhattens fritidshem

Abdi, Frida och Eva.

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar