Hej!
Nu har det blivit kallare och frost på marken. Vi påminner ofta om att eleverna ska ha på sig kläder efter väder. Det är bra att ta på sig underställ eller överdragsbyxor då det är både fuktigt och kallt på marken. Vi har denna vecka i vårt värdegrundsarbete diskuterat leken och pratat om min kropp stopp. Klassen var överens om att vi på rasterna och på frita behöver påminna varandra eller ta hjälp av en vuxen om leken blir mer fysisk. Vi pratade om att det är viktigt att markera med ett stopp samt att inte skratta, härma, eller ge igen i sådana lekar, inte ens på skoj.
I tisdags hade klassen en trevlig stund tillsamman i Lindparken där vi lekte en lek på veckans bokstav(i) . Leken heter istappskull och uppskattades av klassen. Vi ser att eleverna kommer ihåg många regellekar som vi lekt tillsammans och väljer att leka dessa lekar på egen hand. Det är tydligt att leken utvecklas tillsammans med allt annat lärande 😃. I klassrummet hade vi också ett rörispass med matematiska kluringar. Eleverna fick se olika bilder och sedan fick de räkna och visa sitt svar utifrån olika rörelse som var som svarsalternativ. Det var en rolig övning som klassen tyckte om. Vi kommer att göra liknande övningar fler gånger.
Veckan som varit:
Lekgrupper: Vi har i halvgrupper övat på lekstrategier att planera och samspela kring en lek. Det är något som alla barn behöver öva på. Eleverna skulle i mindre grupper utifrån olika frågor bygga ett hus och komma på en lek tillsammans. De skulle svara på frågorna innan leken och bygget satte igång. De frågor som de fick komma överens om tillsammans var:
Vad ska ni bygga för hus i vilket material?
Vem ska ni bygga huset till?
Vem gör vad?
Vad ska leken handla om?
Vilka roller ska figurerna ha?
Grej of the day/so: Vi har lärt oss fakta om maträtten pizza
No: Vi såg ett nytt avsnitt av djuren på Djuris i naturen som handlar om vem som städar i skogen. Eleverna fick lära sig om nedbrytningsprocess och vilka djur som är skogens städare.
Här är några nyfikenhetsfrågor om veckans arbete som ni kan ställa till ert barn för att träna på att återberätta och hålla en röd tråd:
Vilka är skogens nedbrytare?
Kan du berätta något du lärt dig om maträtten Pizza ?
Kan du ljuda eller skriva några ord som börjar på bokstaven i?
Kan du skriva ordet pizza?
Kan du räkna bakåt från 10 ?
Vad kommer före 7 och vad kommer efter 3?
Vad handlar veckans kapitel i Lyckostjärnan om ?
Jag skulle också vilja påminna om att ni även hemma kan logga in på https://skolplus.se/loggedin med ert barns användarnamn och lösenord för att träna på roliga övningar i svenska och matematik.
Planering inför v.47
Tisdag fm: Utedag/idrott- Ta med kläder efter väder, frukt, vattenflaska
Matematik: Siffran 10, längd, vikt och volym med Filurerna i Sifferskogen
Svenska: Bokstaven J , ljuda skriva och läsa enkla ord. Läsa och arbeta med Lyckostjärnan
So/No: Grej of the day. Djuren på Djuris i naturen " Vilse i skogen "
Fre bild: Gul och blå grupp/ stationsarbete röd och grön grupp
Värdegrund: Under v 47-1 jobbar vi med materialet bråka smartare som är ett värdegrundsmaterial som hela skolan jobbar med. Första uppdraget handlar om vad en konflikt är. Eleverna får diskutera och lära sig olika strategier vid en konflikt.
Viktiga datum i skolan:
Julpyssel med faddrarna i åk 4 18/12 vid 12.30
Torsdag 15 augusti – fredag 20 december
Lovdagar
Höstlov: 28 oktober – 1 november
Jullov: 21 december – 7 januari
Läsårstider Vt 25: Torsdag 9 januari – torsdag 12 juni
Studiedagar Vt 25
8/1 har både skola och frita stängt för planering
9/1 skolan börjar efter höstlovet
Måndag 31 mars - tisdag 1 april
Lovdagar
Sportlov: 17 februari – 21 februari
Påsklov: 14 april – 17 april
Klämdag: fredag 2 maj
Klämdag: fredag 30 maj
Helgdagar
Långfredag: fredag 18 april
Annandag påsk: måndag 21 april
Första maj: torsdag 1 maj
Kristi himmelsfärds dag: torsdag 29 maj
Sveriges nationaldag: fredag 6 juni
Skolavslutning: Torsdag den 12 juni
Trevlig helg önskar Suada, Emelie och Sandra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar