Sidor

fredag 22 november 2024

Veckobrev förskoleklassen inför v.48

 Hej!

Nu är kylan och minusgraderna här.  Många i klassen längtar efter mycket snön och all vinterlek som hör till 😀. Vi genomför många roliga lärande lekar på smartboarden med fokus på läsning, bokstäver och matematik i helklass. Eleverna tycker att det är roligt och spännande att få visa vad de kan och även lära sig genom att lyssna på andra. Det är väldigt roligt att se varje enskild elevs intresse och utveckling. Vi har också börjat öva på en julsång som klassen kommer att sjunga som sitt bidrag till den gemensamma stunden innan julledigheten med alla skolans elever.

Vi tränar på julsången " Jag såg mamma kyssa tomten" eleverna har önskat att jag lägger upp länken på bloggen för att de ska kunna träna på sången även hemma tillsammans med er vårdnadshavare.

https://www.youtube.com/watch?v=Ve6sH1wCrRM

Hemläxa: Öva veckodagarna och månaderna med ditt barn. Öva så att ditt barn kan sin födelsedag.

Veckan som varit: 

Lekgrupper: Vi har även denna vecka  övat på lekstrategier, att planera och samspela kring en lek. Eleverna skulle i mindre grupper utifrån olika frågor bygga en båt. Vi pratade och lärde oss att det finns olika typer av båtar som används till olika ändamål. De skulle svara på frågorna innan leken och bygget satte igång.  De frågor som de fick komma överens om tillsammans var:

Vad ska ni bygga för båt i vilket material? 

  • Vem ska ni bygga båten till? 

  • Vem gör vad?

  • Vad ska leken handla om? 

  • Vilka roller ska figurerna ha?


Här är lite bilder från lekgrupperna:





J som i jordgubbe








Matematik: Vi har denna vecka övat på volym, längd och vikt. Eleverna fick öva sig på att jämföra och lära sig begrep som liten, mindre minst, stor, större störst, lång, längre längst, kort, kortare och kortast.

Svenska: Vi har arbetat med bokstaven j, ljudat, läst och skrivit enkla ord och texter. Vi har också läst ett kapitel i Lyckostjärnan där eleverna fick öva sig på att återge en handling genom att arbeta med tillhörande uppgifter.

Grej of the day/so: Vi har lärt oss fakta om Pettson och Findus

No: Vi såg ett nytt avsnitt av djuren på Djuris i naturen " vilse i skogen" som handlade om varför man har gränser och regler när man är i skogen med sin klass.  Eleverna fick också lära sig vad man ska göra om man någon gång skulle gå vilse i en skog.  Vi hade många bra diskussioner i klassen där eleverna delade med sig av sina erfarenheter och tankar.

Värdegrund: Vi har jobbat med begreppet konflikt. Eleverna har lärt sig att en konflikt är något som är helt naturligt och kan uppstå i mötet med andra människor. En konflikt är ett problem som uppstår och kan både utvecklas på ett positivt och negativt sätt.  Hur en konflikt utvecklas beror på hur man själv hanterar den. De fick se på en bild på en eld, på ena sidan fanns ved och på andra sidan av elden en vattenslang. Eleverna fick i sina grupper diskutera och ge exempel på när det kan uppstå en konflikt.  Nedan ser ni en bild på alla exempel som eleverna tog upp i de olika grupperna.



Här är några nyfikenhetsfrågor om veckans arbete som ni kan ställa till ert barn för att träna på att återberätta och hålla en röd tråd: 

Ge exempel på vad man kan göra om man skulle gå vilse i skogen ? 

Kan du berätta något du kan om Pettson och Findus ? 

Kan du ljuda eller skriva några ord som börjar på bokstaven j? 

Kan du ramsan om den jättestora och jordnära jaguaren Jack? 

Vad handlar veckans kapitel i Lyckostjärnan om ? 

Kan du ge exempel på vad hur en konflikt kan uppstå?  Vad kan man göra då? 

Planering inför v. 48 

Tisdag fm: Utedag/idrott- Ta med kläder efter väder, frukt, vattenflaska

Matematik: Addition med olika kombinationer 0-5. Eleverna får träna på hur man kan få summan 1, 2, 3, 4 och 5 med hjälp olika kombinationer av termerna. 

Svenska:  Bokstaven k , ljuda skriva och läsa enkla ord. Läsa och arbeta med Lyckostjärnan

So/No: Grej of the day och djuren på Djuris i naturen " skogens guld "

Fre bild: Grön och röd grupp/ stationsarbete blå och gul grupp 

Värdegrund: Under v 47-1 jobbar vi med materialet bråka smartare som är ett värdegrundsmaterial som hela skolan jobbar med. Första uppdraget handlar om vad en konflikt är. Eleverna får diskutera och lära sig olika strategier vid en konflikt.

Viktiga datum i skolan:

Julpyssel med faddrarna i åk 4 18/12 vid 12.30

Torsdagen den 19 december dagen innan julavslutningen ska eleverna ta med en påse eftersom vi ska tömma deras arbetspärmar. Eleverna kommer få hem en ihop-buden bok på det som vi jobbat med under höstterminen. Eleverna kommer också få hem ett julbingo med aktiviteter och fokus på läsning som de ska fylla i och ta med till skolan 9/1.

Fredag 20 december julavslutning från 8:30- 10.00. Vi har julavslutning enbart med eleverna på skolan och skolans personal. Det är alltså ingen tillställning för vårdnadshavare. Vi samlas 8:30 utanför skolan och  sjunger några julsånger tillsammans med de andra eleverna på skolan. Sedan går varje klass in till sitt egna klassrum där vi har lite julmys och eleverna bjuds på pepparkaka och skumtomte. Vi kommer att stå och önska eleverna och er vårdnadshavare som hämtar 10:00 god jul och gott nytt år vid bänkarna utanför skolans entré.  De elever som anmält frita den dagen går då över till frita från 10:00. 

Läsårstider ht 24

Torsdag 15 augusti – fredag 20 december

Lovdagar

Jullov: 21 december – 7 januari

Läsårstider Vt 25: Torsdag 9 januari – torsdag 12 juni

Studiedagar Vt 25

7/1 skolan stängd frita öppet
8/1 har både skola och frita stängt för planering
9/1 skolan börjar efter höstlovet
Måndag 31 mars - tisdag 1 april

Lovdagar

Sportlov: 17 februari – 21 februari
Påsklov: 14 april – 17 april
Klämdag: fredag 2 maj
Klämdag: fredag 30 maj

Helgdagar

Långfredag: fredag 18 april
Annandag påsk: måndag 21 april
Första maj: torsdag 1 maj
Kristi himmelsfärds dag: torsdag 29 maj
Sveriges nationaldag: fredag 6 juni

Skolavslutning: Torsdag den 12 juni




Med vänliga hälsningar Suada, Emelie och Sandra




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar