Hej där hemma!😃
Även denna vecka har svischat förbi med underfart. Som vanligt så är veckorna fyllda med lekar, kunskap och nya upptäckter. I tisdags var vi på Hultet och lekte vem där? Det är en lek på veckans bokstav. Detta var roligt och eleverna är superduktiga på att känna igen varandras röster. Eleverna fick sedan parvis fylla i ett utomhusbingo. De skulle leta efter saker i naturen som uppfyllde beskrivningarna i rutorna. Pararbetet gick jättebra och många hittade mycket saker och kunde kryssa i alla rutor på bingot. Det var härligt att se den god kamratandan som uppstod i de olika grupperna💪.
V som i Villastadsskolan 😀Vi har också tränat på frågeord som börjar på veckans bokstav vart, vad. vem, var, vems och varför. Vi pratade om att en mening som börjar med några av dessa frågeord alltid avslutas med ett frågetecken. Eleverna fick komma på meningar och öva på att använda sig av frågeorden.
Jag vill också meddela att många elever tar med sig flera frukter till tio-rasten och äter upp ganska stora mängder. Även om tanken är att de ska fördela frukten mellan tio-rast och lunch-rast så har många svårt med det. Detta innebär att när vi äter mat 10:45 kan en del elever vara ganska mätta och inte orka med lunchen. Lunchen är en viktig måltid för att få i sig näring och orka med dagen både i skolan och på frita. Likt tiden på förskolan så räcker en halv till en hel frukt för energipåfyllning då vi äter vår lunch ganska tidigt. Det är bra att ha koll på matsedeln för veckan som finns på Norrköpings kommuns hemsida. Där länkas också till en app som man kan laddar ner på sin telefonen och på så vis kontinuerligt följa matsedeln veckovis. Är det så att ditt barn kommer att äta mindre till lunch en specifik dag under veckan är det bättre att ni packa med en frukt till tio-rasten och sedan en macka till lunchrasten.
Veckan som varit:
Matematik: Vi har fortsatt öva klockan hel och halvtimme. Vi har räknat bakåt och framåt på klockan och visat olika strategier för hur man ska tänka. Vi har gjort kopplingar till addition och subtraktion. En del elever har börjat greppa detta medan det fortfarande är lite svårt för andra. Det som många har greppat är att räkna hela timmar framåt och bakåt. Det som också kan vara svårt för en del är begreppen om en timme och för en timme sedan. Det som var nytt denna vecka var att räkna en timme framåt & bakåt när klockan är halv. Fortsätt att repetera och öva klockan även hemma.
Svenska: Vi har arbetat med bokstaven V, ljudat, skrivit och läst olika ord och meningar. Vi har också läst lite varje dag i böcker och bokstavshäften samt övat läsförståelse med frågor. Är det så att man inte hunnit göra extraövningen med läsmandalan så finns möjlighet att på fredag att ta hem extraövningen och träna läsning och förläggning hemma. Inget krav på att det måste lämnas in utan mer en övning som stimulerar till rolig läsning och läsförståelse.
Grej of the day: Denna veckan har vi lärt oss spännande fakta om blåvalen. eleverna var otroligt intresserade av blåvalen och ställde många spännande frågor som vi besvarade tillsammans i klassen.
Lekgrupper: Grupperna skulle utifrån veckans bokstav bygga upp en vattenpark och sedan hitta på ett innehåll till sitt bygge. Vi tittade på bilder och eleverna delade med sig av sina erfarenheter kring olika resor och vattenparker som de besökt. Väldigt roligt att många i klassen tycker att det är roligt att dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser. Här är några bilder från veckans lekgrupper:
Här är några nyfikenhetsfrågor om veckans arbete som ni kan ställa till ert barn för att träna på att återberätta och hålla en röd tråd:
Kan du berätta något du lärt dig om blåvalen?
Vad är klockan nu?
Vad var klockan för en halvtimme sedan?
Vad är klockan om en halvtimme?
Vad var klockan för en timme sedan?
Vad är klockan om en timme?
Vad handlade leken om i din lekgrupp?
Kan du ljuda och skriva några ord som har ett V i början, mitten eller i slutet av ordet?
Kan du ramsan om valen Vera ?
Kan du skriva eller hitta på några meningar där du använder några av dessa frågeord vart, vad, vem, var, vems och varför?
Öva på att ljuda, läsa 10 min varje dag, träna på klockan, räkna 10-hopp(10,20 osv) femhopp (5,10 ) räkna framåt och bakåt 0-100. Eleverna behöver öva sig på att kunna använda sina fingrar som hjälpmedel för att kunna räkna framåt/bakåt från ett bestämt tal. Bra övningar som övar både matematik och svenska finns på skolplus.
Planering inför v.14
Måndag 31/3 planeringsdag och fritidshemmet stängd.
Tisdag 1/4 Planeringsdag, fritidshemmet öppet för de som anmält omsorg.
Onsdag: Skoldag/ uteaktivitet sista passet
Svenska: Då det är en kortvecka så börjar vi inte med en ny bokstav utan vi övar läsning och läsförståelse både skriftligt och muntligt.
Matematik: Vi gör färdigt sidorna i matteboken och fortsätter öva klockan hel och halvtimme.
No: Djuren på Djuris i naturen tema vår.
Bild: Gul och blå grupp stationer, röd och grön grupp bild
Lovdagar
v.16 PÅSKLOV
1-2/5 Lovdagar
29-30/5 Lovdagar
6/6 Lov
12/6 Sommaravslutning
Viktiga datum i skolan
Aktivitet skapande skola dansverkstad i gymnastiksalen:
Tisdagar sista passet 12:40-13:20
22/4, 6/5 13/5 och 20/5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar