Närheten till natur och vatten ger stora möjligheter till att bedriva undervisning utanför skolsalarna. Vi har t.ex. en egen skolskog, dit det tar ca 30 minuter att promenera. Inom promenadavstånd har vi också både Stadium Arena, ishallen och stadsbiblioteket, vilket vi ofta drar nytta av.
Vår personal
På Villastadsskolan är vi noga med att samtliga pedagoger har rätt kompetens
och adekvat utbildning och att den samlade kompetensen är bred. Vi lägger stor
vikt vid att samarbetet mellan skola och fritidshem fungerar och
fritidspedagogerna har en del av sin tjänst i klasserna.
I förskoleklassen arbetar lärare, förskollärare och fritidspedagoger tillsammans. Vi har även specialpedagog, kurator och skolsköterska. Pedagogernas kompetens vidareutvecklas ständigt genom fortbildning och gemensamt planeringsarbete. Det finns en förstelärare på skolan som tillsammans med pedagogerna driver utvecklingsarbetet.
Vår grundsyn
Vi vill sträva efter att tillsammans med barn/elever och föräldrar skapa en skola där trygghet, respekt, delaktighet, nyfikenhet, lust och glädje präglar verksamheten.
Alla ska få möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Var och en ska bli sedd och respekterad för sin egen skull. Vi arbetar aktivt förebyggande mot kränkande språk och handling.
Vår skola ska vara en plats med gott socialt klimat, god kreativ lärandemiljö, arbetsglädje och trygghet. Här ska eleverna möta engagerade och professionella vuxna. Vår skola ska vara en plats att trivas på.
Vår skola ska vara en plats med gott socialt klimat, god kreativ lärandemiljö, arbetsglädje och trygghet. Här ska eleverna möta engagerade och professionella vuxna. Vår skola ska vara en plats att trivas på.
På skolan har vi ett gemensamt värdegrundsarbete. För det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet mot kränkande behandling och diskriminering finns en plan på skolan som uppdateras årligen.
Skolans syn på lärande präglas av tanken att varje elev kan och varje elev
vill lära sig om man bara får rätt hjälp och stöd. Vi utgår därför från
den enskilda elevens kunskaper och förutsättningar och arbetar med alla sinnen
för att stimulera helheten och få en allsidighet i lärandet.
Vi är måna
om att eleverna ska vara delaktiga, ha inflytande och vara medvetna om sitt
lärande och se sin egen kunskapsutveckling. Eleverna ska göras medvetna om sina
möjligheter och utmana sina förmågor för att alltid komma ytterligare ett steg
framåt.
Vi lägger stor vikt vid att alla elever upplever arbetsro och
känner motivation för skolarbetet. Vi anser det viktigt att allt lärande och all
samvaro sker i en miljö där det råder ömsesidig respekt mellan de inblandade,
elever såväl som vuxna.