Hej!
Nu är har även denna fullspäckade vecka nått sitt slut. I tisdags var vi i Lindparken och lekte lekar på veckans bokstav k. Vi lekte knuten, kims lek och kom alla mina kycklingar. Eleverna har roligt tillsammans och får öva sig att följa instruktioner, samarbeta och lära sig nya lekar. Vi har också ett stor gäng i klassen som tycker om att sjunga, och röra sig till musik. Eleverna tycker det är extra roligt att öva på julsången tillsammans 😊.
Hemläxa: Öva veckodagarna, årstiderna och månaderna med ditt barn. Öva så att ditt barn kan sin födelsedag och vilken årstid det är då. Öva på att räkna framåt/bakåt från en specifik siffra. Till exempel räkna framåt från siffran tre eller räkna bakåt från 12.
Veckan som varit:
Lekgrupper: Vi har jobbar vidare med lekstrategier. Eleverna skulle i mindre grupper utifrån frågorna nedan bygga ett slott. Vi pratade och lärde oss att det finns olika typer av slott. Vi jämförde det kungliga slottet i Stockholm med andra mer sagolika slott,
Vad ska ni bygga för slott i vilket material?
Vem ska ni bygga slottet till?
Vem gör vad?
Vad ska leken handla om?
Vilka roller ska figurerna ha?
No: Vi såg ett nytt avsnitt av djuren på Djuris i naturen " skogens guld" som handlade om svampens betydelse i skogen samt att det både finns goda kantareller och andra svampar som är giftiga.
Värdegrund: Vi har fortsatt att jobbat med begreppet konflikt. Vi har tittat på listan med de förslag som eleverna tog fram på olika konflikter som kan uppstå i vardagen. Eleverna har utifrån listan i mindre grupper kommit på förslag hur konflikten skulle kunna bli som ved värre eller bli som vattenslangen mer lösningsorienterad.
Här är en bild på elevernas reflektioner kring konflikten " Att vilja ha samma sak samtidigt"

Här är några nyfikenhetsfrågor om veckans arbete som ni kan ställa till ert barn för att träna på att återberätta och hålla en röd tråd:
Ge exempel på vilka svampar som är ätbara och vilka som är giftiga?
Vad heter några av svampens delar?
Kan du berätta något du vet om bläckfisken ?
Vad vill du jobba med när du blir stor?
Kan du ljuda eller skriva några ord som börjar på bokstaven k?
Kan du ramsan om den kloka och knasiga kon Karin?
Vad handlar veckans kapitel i Lyckostjärnan om ?
Planering inför v. 49
Tisdag fm: Utedag/idrott- Ta med kläder efter väder, frukt, vattenflaska
Matematik: Addition med olika kombinationer. Vi tränar på att dela upp tal siffran 6-7.
Svenska: Bokstaven L , ljuda skriva och läsa enkla ord. Läsa och arbeta med Lyckostjärnan
So/No: Grej of the day och djuren på Djuris i naturen " vems spår? "
Fre bild: blå och gul/ stationsarbete grön och röd
Värdegrund: Under v 47-1 jobbar vi med materialet bråka smartare som är ett värdegrundsmaterial som hela skolan jobbar med. Första uppdraget handlar om vad en konflikt är. Eleverna får diskutera och lära sig olika strategier vid en konflikt.
Viktiga datum i skolan:
tisdag den 17 december ska vi istället för de vanliga lekgrupperna ha en mysig leksakspass Eleverna får ta med sig en valfri leksak hemifrån som de får leka med.
18/12 vid 12.30 julpyssel med faddrarna i åk
Torsdagen den 19 december dagen innan julavslutningen ska eleverna ta med en påse eftersom vi ska tömma deras arbetspärmar. Eleverna kommer få hem en ihop-buden bok på det som vi jobbat med under höstterminen. Eleverna kommer också få hem ett julbingo med aktiviteter och fokus på läsning som de ska fylla i och ta med till skolan 9/1.
Fredag 20 december julavslutning från 8:30- 10.00. Vi har julavslutning enbart med eleverna på skolan och skolans personal. Det är alltså ingen tillställning för vårdnadshavare. Vi samlas 8:30 utanför skolan och sjunger några julsånger tillsammans med de andra eleverna på skolan. Sedan går varje klass in till sitt egna klassrum där vi har lite julmys och eleverna bjuds på pepparkaka och skumtomte. Vi kommer att stå och önska eleverna och er vårdnadshavare som hämtar 10:00 god jul och gott nytt år vid bänkarna utanför skolans entré. De elever som anmält frita den dagen går då över till frita från 10:00.
Torsdag 15 augusti – fredag 20 december
Lovdagar
Jullov: 21 december – 7 januari
Läsårstider Vt 25: Torsdag 9 januari – torsdag 12 juni
Studiedagar Vt 25
7/1 skolan stängd frita öppet
8/1 har både skola och frita stängt för planering
9/1 skolan börjar efter höstlovet
Måndag 31 mars - tisdag 1 april
Lovdagar
Sportlov: 17 februari – 21 februari
Påsklov: 14 april – 17 april
Klämdag: fredag 2 maj
Klämdag: fredag 30 maj
Helgdagar
Långfredag: fredag 18 april
Annandag påsk: måndag 21 april
Första maj: torsdag 1 maj
Kristi himmelsfärds dag: torsdag 29 maj
Sveriges nationaldag: fredag 6 juni
Skolavslutning: Torsdag den 12 juni
Trevlig helg! Önskar Suada, Emelie och Sandra
Fritidshemmets månadsbrev December
Stråhatten:
I november kläcktes det första ägget. Billie är en lugn och snäll drake som älskar matematik och läsning. Våra elever har fått skriva om sin egen Drake. Det har blivit isdrakar, elddrakar och monsterdrakar bl.a. De finns att se på vår vägg ”Kända Drakar”. Vi har erbjudit högläsning med fakta om Drakar i Norden och Tittat på filmen Peter och Draken Elliot. I idrottssalen på onsdagar har vi lekt lekar efter elevernas önskemål.
Solhaten
Vi har arbetat med legomasters. De har gjort egna fantasivärldar och skrivit en presentation av sitt bygge. Eleverna har samarbetat otroligt bra och arbetet har känts glädjefullt. Stråhatten bjuds in till utställningen.
Tema arbete:
Under December kommer vi på Stråhatten fokusera på julen. Vi kommer se ” Barna Hedenhös uppfinner julen ” där får vi följa stenåldersfamiljen Hedenhös kulturkrock när de kommer till Stockholm i nutid.
Vår nykläckta drake Billie älskar ju förutom böcker även matte så Billie har lagt fram pärmen Billies Drakrekord. Den ger oss uppdrag att mäta i tid, längd, höjd och mycket mer.
Solhatten kommer under December fokusera på Julen mycket genom skapande. Vi kommer också titta på julkalendern ” Tjuvarnas jul ” som handlar om ficktjuven Kurre som söker ett mer hederligt liv.
I December utmanas våra elever genom att inspireras till nya upptäckter. När olika alternativa aktiviteter introduceras och eleverna stimuleras att pröva på, kan de upptäcka nya saker som intresserar dem och därigenom vidga sin upplevelse av meningsfull fritid.
Hur gör vi detta:
- Skapande med olika estetiska uttryck
- Bygg och konstruktion (problemlösning)
- Rekord- mätning i tid, höjd, längd mm
- Traditioner
Datum att komma ihåg:
Drop in 5/12 14:30-16:00- Vi är ute och bjuder på glögg och pepparkakor. Vi erbjuder tipspromenad bl.a kom och lek med oss.
Studiedagar:
Onsdag 8/1 Skola och fritids Stängt
Trevlig helg önskar vi på Stråhattens fritidshem
Elisabeth, Malin, Menna, Titti och Sandra.
Solhattens fritidshem
Abdi, Frida och Eva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar