Hej!
Vi startade veckan med en skridskoförmiddag tillsammans med alla skolans elever. Det var en solig och väldigt trevlig förmiddag. Eleverna var duktiga på att gå och kämpade på bra med sina skridskor. Det var mysigt och roligt att fika tillsammans i solen 😊. Många testade att åka skridskor för första gången och blev duktigare för varje gång de tog sig ut på isen. Eleverna var både trötta, glada och kände sig nöjda med utflykten. Eleverna har under tisdagen haft roliga fantasilekar på Hultet och lekt lekar i idrottssalen. Under veckan har vi haft tema vinter där vi samlat och lärt oss ord som hör ihop med vintern. Eleverna har idag( fredag) fått hem ett aktivitetsbingo att fylla i under sportlovet som ska tas med tillbaka till skolan på måndag 24 februari. De elever som kommer vara på frita under lovet har också fått hem en planering för sportlovsveckan. Vi övar eleverna på att koncentrera sig under lektionerna och jobbar mycket med arbetsro. Vi erbjuder också rörelsekort för lite hjärnpaus under lektionerna. Eleverna får säga till om de behöver ta ett rörelsekort. Det är ett kort per lektion för de elever som behöver det.
Veckan som varit:
Svenska/matematik: Eleverna har gjort ämnesöverskridande övningar i svenska och matematik. De har bland annat övat sig på att skriva vinterord och mening genom att skriva orden i rätt ordning. De har också övat sig i att skriva egna meningar med stor bokstav, mellanrum och punkt. I helklass ha vi gjort övningar där eleverna har fått ljuda och lyssna efter sista ljudet i ett ord. Många är väldigt duktiga på att använda sina fingrar för att få till antal ljud och bokstäver i ett ord. I matematiken har vi övat på att addera och subtrahera i talområdet 0-20. Vi övade i helklass på strategier för hur man kan räkna på en tallinje och att man alltid börjar att addera och subtrahera från det högsta siffran/talet i en uppgift.
Eleverna tycker om att lyssna på serieböckerna om familjen Knyckertz. Klassen har röstat fram att vi ska fortsätta lyssna på dessa böcker. Vi är inne på den tredje boken som heter familjen Knyckertz och papegojans öga. Vi jobbar med boksamtal i helgrupp. Klassen har börjat öva olika läsförståelsestrategier som vi kallar för spågumman, frågeapan och cowboy Jim med lasso. Spågumman handlar om att förutspå en handling till exempel vad man tror att en boken kommer handla om genom att läsa titeln och titta på omslaget eller förutspå vad man tror kommer hända i nästkommande kapitel. Frågeapan används när man ställer frågor till handlingen till exempel varför tror ni att det blev såhär? Cowboy Jim med lasso används när man sammanfattar dem viktigaste delarna som man hört för att förstå hela händelsen (vad hände först, vad hände sen och vad hände till slut). Dessa lässtrategier är mycket bra och lär eleverna att reflektera kring läsningen i olika steg. Ni kan även använda dessa strategier när ni läser hemma tillsammans med ert barn.
Grej of the day: Vi har lärt oss lite historia om högtiden alla hjärtans dag och gjort fina alla hjärtans dag kort.
Fredag: Gul och blå grupp hade bild och grön och röd stationsarbete med blandade kreativa övningar i matematik och svenska. Vi gjorde färdigt det vi hade i våra lådor och tittade på filmen " Kan du vissla Johanna". Det var en mysig stund . Filmen fick bra betyg och uppskattades av klassen.
Lite bilder från veckans lekgrupp:
Här är några nyfikenhetsfrågor om veckans arbete som ni kan ställa till ert barn för att träna på att återberätta och hålla en röd tråd:
Vad kan du berätta om högtiden alla hjärtans dag?
Kan du ljuda och skriva några vinterord?
Vad är det sista ljudet i orden mössa, vantar, skidor och sportlov?
Kan du berätta lite om boken "familjen Knykertz och pappegojögat" ?'
Vad handlade filmen " Kan du vissla Johanna" om?
Under lovet är det bra att öva på att ljuda läsa 10 min varje dag, räkna 10-hopp(10,20 osv) femhopp (5,10 ) räkna framåt och bakåt 0-100. Eleverna behöver öva sig på att kunna använda sina fingrar som hjälpmedel för att kunna räkna framåt/bakåt från ett bestämt tal. Bra övningar som övar både matematik och svenska finns på skolplus.
Planering inför v.9
Tisdag fm: Utedag/idrott- Ta med kläder efter väder, frukt, vattenflaska
Svenska: Bokstaven R , ljuda, skriva och läsa enkla ord. Läsa lite varje dag i böcker och bokstavshäften och spela ordspel.
Matematik: Vi fortsätter öva att räkna och placera tal på tallinjen. Vi övar på att addera & subtrahera antal 0-20. Vi övar mattebegreppen större än > mindre än <. Vi fortsätter att öva på hundrarutan.
So/no: Grej of the day
Fre bild: blå och gul/ stationsarbete grön och röd
Viktig info från frita:
Kommande studiedagar:
Måndag 31/3 Fritids stängt. Är ni i behov av omsorg den här dagen så ska ni meddela Malin senast 7/3. Ni kommer då erbjudas plats på annat fritidshem i kommunen.
Tisdag 1/4 Fritidshemmet öppet för de som anmäler omsorg denna dag. Temporärt schema för den dagen publiceras senare.
Viktiga datum i skolan
Inlämning av dokument inför utvecklingssamtal senast fredag 7 mars.
Utvecklingssamtal måndag och tisdag 10-11 mars 8-15.00
11 mars från 8:30 kommer skolsköterskan och testar hörseln på eleverna i klassen.
Utvecklingssamtal måndag 17 mars 13:45-15:00
Besök på stadsbiblioteket tisdag 18/3
Vi samlas utanför skolan 8:15 och går sedan hela vägen till stadsbiblioteket. Vi behöver vara där 9:00. Eleverna kommer få delta i aktiviteter och få information om olika typer av böcker samt hur det går till när man lånar. Eleverna kommer också få ett varsitt lånekort.
Aktivitet skapande skola dansverkstad i gymnastiksalen:
Tisdagar sista passet 12:30-13.30
22/4, 6/5 13/5 och 20/5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar