Hej!
Underbart vårväder, fredag och dags för ännu ett veckobrev.
I veckan har vi arbetat med multiplikation på matematiken.
Vi har repeterat hur vi ska räkna multiplikation och tränat på trean samt
fyrans tabell. Eleverna kämpar på bra med tabellerna och är riktigt duktiga på
det. På svenskan i veckan har vi arbetat med ordningstal samt omvandla ord som
står i dåtid till nutid. Vi har också påbörjat ett arbete med att skriva
faktatexter utifrån en sexfältare. Viktigt att träna på att skriva egna
meningar utifrån stödord.
Under veckans tekniklektion lärde vi oss mer om
kommunikation och hur telefonens utveckling sett ut. Eleverna fick tillsammans tillverka
egna burktelefoner. Burktelefonerna är kvar här i skolan, men tillverka gärna
egna burktelefoner hemma för att testa. Det enda som behövs är två pappmuggar
samt ett snöre.
Under veckans NO lektion fortsatte vi vårt arbete kring temat
vatten. Eleverna fick tillsammans gå en tipspromenad och vi gick igenom ett
förhör som eleverna ska genomföra kommande vecka. Träna på vattnets olika
former, vattnets kretslopp och fundera över när du använder vatten.
Information från fritidshemmet
Under sommaren kommer vi att vara sammanslagna med
Tamburinen och Montessori veckorna 28-30. Vi kommer att vara i Montessoris nuvarande
lokaler på avdelningen Pärlan (tidigare Klockaretorpsskolan). Vi kommer inom
den närmsta tiden att publicera ett temporärt schema för sommaren i IST.
Info v. 13
Mån: Läs och skrivläxa med till skolan. Ny läxa skickas hem, läxa till ons v.14 pga studiedagar.
Tis: Musik, förhör tema vatten
Ons: Matteläxa på papper, klockan och problemlösning. Ny matteläxa skickas hem.
Tor: Idrott, ta med ombyte, inneskor och handduk.
Fre: Bild
Kommande datum
31/3-1/4 Studiedagar
10/4 Vi går till Kulturskolan för att träna till Tvåornas
kör tillsammans med andra skolor.
v.16 PÅSKLOV
1-2/5 Lovdagar
Söndag 4/5 Tvåornas kör (frivilligt, förfrågan om deltagande kommer inom kort)
29-30/5 Lovdagar
6/6 Lov
12/6 Sommaravslutning
Trevlig helg önskar all
personal som arbetar med eleverna i åk 2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar