Hej!
Även denna vecka har sprungit förbi med dunderfart! Fotograferingen i måndags gick snabbt och smidigt 😊. Vi har hunnit med mycket och eleverna har fått öva sig både på att utveckla kunskapsfärdigheter och sociala färdigheter. Vi har pratat mycket om hur vi är mot varandra på rasterna och på frita då det uppstår konflikter kring samspel och lekregler. Vi har pratat och lyft de regler som finns på skolgården och att det är viktigt att man håller sig till dessa inte bara på skoltid utan även på frita. Värdegrundsarbetet är något som vi håller levande varje vecka. Vi lyfter vikten av att lära/ta efter bra saker från varandra och inte "heja på" eller härma mindre bra beteende. Vi har också pratat om att hämta en vuxen när man märker att leken inte går åt rätt håll samt att man går ifrån om man inte är överens och om leken slutar att vara rolig. Vi uppmanar eleverna till att leka med olika kompisar i klassen för att utveckla olika lekförmågor.
Nu är även utvecklingssamtalen igång det är alltid givande att träffa er och få höra det eleverna berättar. Det är också spännande att sätta upp mål inför årskurs ett samt få följa elevernas utveckling😊.
Veckan som varit:
Matematik: Vi har jobbat med uppdelning av talet 1,2 och 3. Vi har lärt oss matematiska begrep färre, fler och lika många samt övat på att läsa/följa instruktioner i matteboken.
Svenska: Eleverna har denna veka genomför tester i Legilexi enskilt sedan har de fått läsa ord på en minut för mig. Detta för att se hur lästempot och avkodningen är i dagsläget. Vi har jobbat med O-häftet där eleverna har fått övat på att skriva och jobba med läsförståelse på olika sätt. Vi har också jobbat med läsförståelsetexten "Var är Mio? ".
Musik: På musiken fick eleverna lära sig en sång som handlar om våra fyra årstider.
Bild: Eleverna fick öva sig på att följa instruktioner och måla mönster.
Idrott: Utomhus
So: Vi har pratat om kamratskap och eleverna har fått skriva upp de regler vi har i klassen. De har också fått färglägga viktiga egenskaper hos en vän samt komma på två egna egenskaper som är viktiga hos en kamrat. Vi har också lyft vad ordet samhälle betyder och att det är viktigt att det finns lagar och regler för att ett samhälle ska fungera.
No: Vi har övat på att skriva meningar om hösten. Eleverna lärde sig att det finns olika träd löv och barrträd. De fick lära sig vad barrträdets olika delar heter.
Teknik: Eleverna fick lära sig om plåstrets funktion och historia samt rita hur de tror att teknikutvecklingen för plåstrat kommer att se ut i framtiden.
Engelska: Vi har fortsatt att sjunga och öva på hälsningsfraser samt på att presentera oss och ställa frågor.
Planering inför v.37
Måndag: Musik
Fredag/ Idrott utomhus: Ta med ombyte, handduk, sköna träningsskor och vattenflaska. Eleverna har idrott utomhus fram till v. 42.
Fredag/läxor:
Inlämning av läxor matematik (Nomp) och läsläxan (kapitel 2).
Ny matematikläxa (Nomp) och läsläxa (kapitel 3) lämnas ut.
Svenska: Vi jobbar med bokstaven M som är kopplat till veckans kapitel i läseboken ”Momman”. Eleverna läser, jobbar med läsförståelse och övar sig på att skriva ord och meningar.
Matematik: Vi jobbar med matematiska begreppen mindre än/större än samt lika med tecknets betydelse.
No: Vi lär oss vad vanliga löv och barrträd heter samt att känna igen och koppla rätt löv till rätt träd.
So: Vi fortsätter att jobba med kamratskap, regler, rättigheter och med samhället och dess funktioner.
Engelska: Vi fortsätter öva på att presentera oss själva och börjar övar på familjeord.
Teknik: Vi lär oss om saxen. Eleverna lär sig saxens historia från dåtid till nutid. Eleverna får sedan skriva ner saxens utseende och funktioner. De får till sist använda sin fantasi och rita hur man skulle kunna utveckla saxen i framtiden.
Veckans nyfikenhetsfrågor som ni kan ställa för att ditt barn ska öva på att återberätta vad som hänt under veckan samt sätta ord på sina upplevelser och kunskaper:
Hu kan man dela upp talet 1, 2 och 3 på olika sätt?
Varför är det viktigt att det finns lagar och regler i ett samhälle?
Vad betyder begreppen fler, färre och lika många?
Kan du berätta något som du lärt dig om plåstret?
Vad har vi för regler i klassrummet?
Hur kändes det att få läs upp läsläxan för din lärare?
Vilka egenskaper ska en bra kompis ha?
Kan du hälsa och presentera dig på engelska?
Vad handlar texten ” Vart är Mio” om?
Vad heter barrträdets olika delar?
Hur ser man att det är höst ?
Berätta vad ni gjorde på idrotten och bilden ?
Läsårstider/ viktiga datum i skolan:
- Träff och lek i Skarphagsparken med våra faddrar som nu går i femman fredag 10 oktober mellan klockan 12:30-13:50.
- Studiedag torsdag 2 oktober
- 15 september sista dagen för inlämning av påskrift gällande skolans ordningsregler.
- Skoljoggen måndag 29 september 9:30-10.30 med hela skolan på Himmelstalundsfältet. Vi går 9:00 från skolan.
- Studiedag fredag 3 oktober frita stängt.
- Höstlov, vecka 44 27–31 oktober
- Terminens sista dag fredag 19 december
Info Stråhattens fritidshem
Vilket härligt
sensommarväder vi har fått njuta av. Under veckan som gått har vi fortsatt med
lekar ute tillsammans. Det har varit naturbingo där eleverna i par skulle leta
efter olika naturföremål och djur på skolgården. Vi har även kört svanskull som
var mycket uppskattat. Fredagen avslutades med att de som ville fick måla med
vattenfärg på asfalten. Det är så kul att se hur alla deltar i våra aktiviteter
och hur nya relationer skapas mellan eleverna. Det märks att de börjar komma in
i våra rutiner mer och mer.
Stråhattens
planering v.37
Måndag: Rörelsestopp med befrielse
Tisdag:
Rörelsestopp med
befrielse
Onsdag:
Konkull (trädkull)
Torsdag:
Konkull (trädkull)
Fredag: Måla med gatukritor.
Vi vill påminna om att sista dag att lämna in temporärt schema I IST för studiedagen är måndagen den 8/9.
Önskar: Suada, Sandra och Albin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar