Hej!
Trots sen eftermiddag, trötthet och ett kvavt klassrum tog vi oss igenom även årets föräldramöte. Stor tack till er vårdnadshavare som kunde delta☺️. Idag har eleverna fått en läsläxa och en digital läxa på Nomp. De har också fått en röd läxmapp som ska finnas i deras väskor för att skydda boken och läsförståelsehäftet. Viktiga dokument från skolan kommer också att läggas ner i mappen. Det är viktig att ni tillsammans med ert barn håller ordning på mappen och tittar regelbundet i den. Mappen ska alltid finns i elevernas väskor. Det är bra om eleverna har sin extrakläder i en separat påse om det är svårt att få plats med både mappen frukten och extrakläderna i väskan. Här kommer lite tips när det gäller svenskaläxan och den skriftliga läsförståelsedel. Har ditt barn inte kommit så lång i att skriva ord eller enklare meningar, låt ditt barn återberätta muntligt först. Du som vuxen stöttar sedan med att skriva på en lapp. Låt ditt barn ljuda det som står på lappen och sedan skriva av detta i sitt eget häfte.
Hösten är snart här med blåst och en del regn. Kolla av så att eleverna har regnkläder och stövlar samt jacka och varmare tröjor på sin plats i hallen. Vid hissen på klassens våningsplan finns en hylla som vi delar med åk 2. Hyllan ligger framför hissen och där ska elevernas stövlar vara. Viktigt att ni skriver namn på stövlarna så att det blir lättare för eleverna att hitta rätt.
Lite om veckan som varit:
Denna vecka har vi haft alla lektioner på schemat. Eleverna har tyckt att det har varit spännande att få ha musik, teknik och engelska som de tidigare inte haft. Vi har bland annat övat läsförståelse i svenska, addition/tallinjen i matematik och lärt oss om glasögonen i tekniken. I so har eleverna lärt sig om vilka yrken som finns på skolan och vilka funktioner alla dessa yrken har. I no har vi gjort en tankekarta där eleverna fick berätta vad de associerar med hösten. De har också fått måla rutan som tillhör hösten i årstidshjulet. I engelska har vi övat olika hälsningsfraser, att ställa frågor och presentera oss. I musiken har eleverna fått sjunga namnsång med rörelse och övat olika röstlägen.
Veckans nyfikenhetsfrågor som ni kan ställa för att ditt barn ska öva på att återberätta vad som hänt under veckan samt sätta ord på sina upplevelser och kunskaper:
Kan du berätta något som du lärt dig om glasögonen?
Vilka olika yrken finns på skolan?
Kan du hälsa och presentera dig på engelska?
Vad handlar texten ” En bra bok ” om?
Vad betyder årstiden höst för dig?
Vad handlar veckans avsnitt i serien vännerna och de gröna ljuset om?
Vad heter din bänkbok som du läser?
Berätta vad ni gjorde på idrotten och bilden ?
Planering inför v.35
Måndag- Musik och fotografering 10:15
Tisdag- Bild
Fredag/ Idrott- Ta med ombyte, handduk, sköna träningsskor och vattenflaska. Eleverna kommer från och med nästa vecka att ha idrott utomhus fram till v. 42.
Läxor:
Fredag/inlämning av läxor matematik (Nomp) och läsläxan (kapitel 1).
Ny Matematikläxa (Nomp) och läsläxa (kapitel 2)lämnas ut.
Svenska: Vi kommer börja genomföra tester i Legilexi. Vi jobbar med bokstaven O som är kopplat till veckans kapitel i läseboken ”Olle är ett monster”. Eleverna läser, jobbar med läsförståelse och övar sig på att skriva ord och meningar.
Matematik: Vi lär känna talen 1-10, tallinjen , jobbar med matematiska begrepp och symboler (addition, subtraktion, termer summa, differens).
No: Vi skriver en faktatext om trädets delar och lär oss vad några vanliga träd heter.
So: Vi lär oss om skolans funktion i samhället och jobbar med skolans och klassens regler.
Engelska: Vi övar på att samtala och öva olika hälsningsfraser, ställa frågor samt presentera oss själva.
Teknik: Vi lär oss om plåstret. Eleverna lär sig plåstrets historia från dåtid till nutid. Eleverna får sedan skriva ner plåstrets utseende och funktioner. De får till sist använda sin fantasi och rita hur man skulle kunna utveckla plåstret i framtiden.
Månadsbrev frita:
Nu är vi igång igen efter sommarlovet. De första veckorna
har vi koncentrerat oss på att lära känna varandra både pedagoger och elever.
Vi har haft lite lära känna lekar tillsammans ute på skolgården under de här
första veckorna. Vi har lekt under hökens vingar kom, sista paret ut, namnlek
och banankull. Vi kommer fortsätta med samarbetslekar under de kommande
veckorna.
Det kommer två studiedagar nu i oktober:
Torsdag 2/10 Skolan stängd.
Fritids har öppet för de som anmäler omsorgsbehov i IST.
Fredag 3/10 Skola och fritids har stängt. Om ni har
omsorgsbehov denna dag ska ni kontakta rektor Sofia senast måndag den 8/9. Då
kommer plats att erbjudas på annat fritidshem i kommunen.
Temporärt schema för studiedagen torsdag 2/10 har publicerats i IST tisdagen den 26/8 och det ska vara inlämnat senast måndag den 8/9.
Läsårstider/ viktiga datum i skolan:
- Studiedag torsdag 2 oktober
- 15 september sista dagen för inlämning av påskrift gällande skolans ordningsregler.
- Skoljoggen måndag 29 september 9:30-10.30 med hela skolan på Himmelstalundsfältet. Vi går 9:00 från skolan.
- Studiedag fredag 3 oktober frita stängt.
- Höstlov, vecka 44 27–31 oktober
- Terminens sista dag fredag 19 december
Trevlig helg!
Önskar Suada, Sandra och Albin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar