Hej! 😊
Även denna vecka har bjudit på en underbara lekförmiddag i Lindparken. Vi lekte spegelkull och ett skepp kommer lastat med ord som börjar på bokstaven E. Vi övade även på en ny namn-lek där en elev i taget fick göra en rörelse och vi andra fick härma och säga elevens namn. Klassen tyckte det var extra roligt att leka spegelkull så många i klassen valde senare att leka leken på egen hand.
I tisdags hade vi även en brandövning med hela skolan. Eleverna fick enligt rutin springa ut från klassrummet och ställa upp i ett led på grusplanen närmast parkeringen. Det var både spännande och lite läskigt med det höga ljudet, dock en bra och nyttig övning.
I onsdags sprang hela skolan skoljoggen. Klassen kämpade på bra och en del elever sprang många varv. Eleverna från klassen hejade och stöttade varandra. Suveränt jobbat förskoleklassen!💪
Matematik: Vi har övat på siffran 4 samt antalsuppfattning och addition/subtraktion Vi har också övat på att rita geometriska figurer med linjal. En uppskattad övning var att räkna ihop klassens sammanlagda varv på skoljoggen. Vi använde oss av både staketräkning och övade siffran 5 samt fem-hopp.
Svenska: Vi har jobbat med bokstaven E. Veckans ramsa handlar om den eleganta elefanten Elin. Vi har lyssnat på sagan om Snövit och gått igenom sagans olika delar. Vi har även läst ett nytt kapitel i Lyckostjärnan och jobbat med att skriva en önskelista och kategorisera bilder.
Grej of the day: Denna veckan har vi lärt oss mer om Emil i Lönneberga.
I veckans lekgrupper har vi lärt oss fakta om Taj Mahal. Grupperna fick både konstruera monumentet och sedan rita av det. Eleverna var väldigt kreativa och duktiga. Nedan kommer lite bilder från lekgrupperna.
Vad handlade veckans kapitel i lyckostjärnan om?
Kan du berätta någon du lärt dig om Emil i Lönneberga?
På vilka sätt kan man få summan 4?
Kan du berätta något du vet om Taj Mahal?
Hur många varv sprang du på skoljoggen?
Hur många varv sprang klassen sammanlagt?
Vilka ord kan du som börjar på bokstaven E?
Kan du ramsan om elfanten Elin ?
Kan du räkna femhopp?
Vi övar alfabetssången: https://youtu.be/kqeEfqe6gMw?feature=shared
Vi ljudar alfabetet: https://youtu.be/w7UuFTIxaNM?feature=shared
Planering inför v. 40 och 41
Då nästa vecka är en kortvecka på grund av studiedagarna som infaller på torsdag och fredag så gäller planeringen nedan för både v. 40 och 41.
Tisdag fm: Utedag/idrott- Ta med kläder efter väder, bra skor och frukt,
Onsdag v. 40 : Sista passet träffar vi våra faddrar från fyran och har olika lekaktiviteters tillsammans.
Matematik: Vi fortsätter bygga och övar matematiska former kvadrat, rektangel, triangel och cirkel. rätblock och klot. Vi övar på att kategorisera och jobba med siffran fem
Svenska: Bokstaven F stationsarbete hitta språket och hitta matematiken.
No/So: Veckans Grej of the day. Eleverna får en ledtråd om en sak, händelse eller person. De ska gissa vad det är sedan får det lära sig mer fakta om saken, händelsen eller personen. Vi diskuterar och ritar något om det vi lärt oss. Vi jobbar också med värdegrund kompisar och skolans regler.
Fredag: Bild med Malin i halvgrupp röd och grön grupp. Gul och blå grupp har stationsarbete med Emelie och Suada
Viktiga datum i skolan
Torsdag 15 augusti – fredag 20 december
Lovdagar
Höstlov: 28 oktober – 1 november
Jullov: 21 december – 7 januari
Studiedagar
Torsdag 3 oktober - fredag 4 oktober
Trevlig helg! Önskar Suada, Emelie, Elisabeth och Sandra
Fritidshemmets
månadsbrev Oktober
Stråhatten:
Nu är hösten här och vi avslutar vårat Tema Du och Jag. Vi
har haft samarbetsövningar och lekt en del namnlekar. Eleverna har tillsammans
skapat en värdegrundsblomma som smyckar fritids vägg samt tagit fram gemensamma
trivselregler.
Solhatten:
Vi har upprättat trivselregler på avdelningen och erbjudit
samarbetsövningar. Eleverna arbetar på med fritidsråd där de får inflytande
över sina eftermiddagar. Solhatten håller i fredagsaktiviteten för f-2.
Tema arbete:
Under Oktober och November kommer Stråhatten att arbeta med
Tema Drakar. Eleverna kommer att arbeta med olika
drakar som flyttar in på vår avdelning. Sol arbetar med det digitala
programmet Creaza och producerar egna berättelser fram till höstlovet. Då tränar våra elever på förmågorna att pröva
och utveckla sina idéer och kommunicera med språkliga uttrycksformer.
Det övergripande syftet med temat är att varje
elev ska utmanas genom att inspireras till nya upptäckter. När olika
alternativa aktiviteter introduceras och eleverna stimuleras att pröva på, kan
de upptäcka nya saker som intresserar dem och därigenom vidga sin upplevelse av
meningsfull fritid.
Hur gör vi detta:
-
Skapande
med olika estetiska uttryck
-
Bygg
och konstruktion (problemlösning)
-
Presentation
om Drakarna med högläsning, faktaläsning
-
Creaza
Datum att komma ihåg:
Studiedagar:
Torsdag 3/10
är skolan stängd och fritids har öppet för de som anmält omsorg.
Fredag 4/10 Stängt
Höstlov v. 44
sista inlämningsdatum onsdagen 2/10
Trevlig helg önskar vi på Stråhattens
fritidshem
Elisabeth, Frida, Malin, Pontus, Titti och
Sandra.
Solhattens fritidshem
Abdi och Eva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar