Hej!
Denna vecka har solen varit framme och det märks att dagarna börjar bli ljusare 😊Vi har haft en produktiv vecka där vi hunnit med en hel del.
Svenska: Vi har arbetat med kapitel 15 i Diamantjaken. Vi har övat på att läsa och tolka texter utifrån olika perspektiv. Eleverna fick läsa Maj-Björn och Beas perspektiv på samma händelse. Sedan fick de klippa och klistra in texterna i rätta ruta. Vi har också repeterat vokaler/konsonanter. Vi övade på hårda och mjuk vokaler samt lyssnade efter om de va korta eller långa för att avgöra om det skulle vara en eller dubbla konsonanter.
Denna vecka har vi lärt oss om bollsporterna cricket, basket och baseball.
Nyfikenhetsfråga: Fråga eleverna vad dessa två meningar står för. Apan odlar utan åker. Erik i Ystad äter ölkorv.
Klassen har börjat med den muntliga bedömningsstödet för vårterminen i svenska och matematik som vår specialpedagog gör enskilt med varje elev. Vi kommer att köra de muntliga proven tisdagar och fredagar. I svenska är det LegiLexi och det nationella bedömningsstödet där de ska läsa en text och svara på frågor. Eleverna kommer efter den muntliga delen i svenska och matematik också få göra skriftliga prov. I matematiken är det prov i olika nivåer. I svenska är det att skriva en berättande text (saga) efter en bild för att bedöma elevernas skriftliga utveckling.
Matematiken: Denna vecka har eleverna fått öva sig i den kommutativa lagen samt multiplikationstabellen 1,2,3,4, 10. Det är bra att ni mängdtränar detta även hemma så att eleverna kan det utantill.
Teknik: Grupp tigrarna har lärt sig om datorns utveckling, funktion och delar
Bild: Grupp godisråttorna har skapat fyrverkerier med pastellkritor,
No: Vi har lärt oss om stjärnor och stjärnbilder. Vi har tittat på film och läst faktatexter med tillhörande frågor. Eleverna har lär sig vilket stjärntecken som tillhör deras födelsedag. Vi tittade tillbaka i historien på hur man tolkade rymden utifrån observationer och tidig vetenskap. Vi lärde oss också om de två viktiga vetenskapsmännen Galileo Galilei och Nicolaus Copernicus som med sin forskning och kunskap haft en stor betydelse för den världsbild vi har idag.
Engelska: Vi har tränat på att ha en dialog genom att både ställa en fråga och ge ett svar. What body parts do you have on your upper body? What body parts do you have on your lower body? Vi har också övat på våra sinnen på engelska. Vi avslutade med att leka gissa bilden och ordet. De fick jobba i par och turas om att se en bild på en kroppsdel som de sedan snabbt skulle säga på engelska. Den andra omgången skulle de läsa ett ord på en kroppsdel på engelska som de sedan snabbt skulle översätta på svenska. Eleverna tyckte att leken var rolig!
Viktiga datum
- 23/1 kommer skolsköterskan förbi och pratar lite med klassen inför vaccinationen.
- Vaccination 31 januari
- Simlektionerna på fredagar håller på till fre 17 februari
- 14 februari på fm ska vi åka skridskor med hela skolan. Ta med skridskor och lättare fika, frukt, kall eller varm dryck. Ni som behöver skridskor kan hyra på fritidsbanken i Klockartorpet.
- Sportlov 20-25 feb
- 6-7 mars studiedag/ 6 mars utvecklingssamtal
- Lov 1 maj
- Klämdag/lov 19 maj
- Klämdag/lov 5 maj
- Påsklov 10-14 april
- Skolavslutning 15 juni
Idrott: Simning ta med handduk, badbyxor/baddräkt och hänglås
Solhattens fritidshem V.4
Mån: Lek: Strut-stafetter
Tis: Tema: Nedsatt syn/hörsel
Ons: Tema: Nedsatt syn/hörsel
Tors: UTEDAG med stråhatten. Korv med bröd på gården
Fre: Lek inne och ute
Trevlig helg! Önskar Suada och Sandra
Solhatten - Veckan som gått! Lek inne och ute
Tis: Våra olika förutsättningar- film.
Testa: funktionshinder
Ons:Testa: funktionshinder. Rockringsstafett
Tors: Skarphagsparken med mellis
Fre: Skapa i lera
Hej på er!
I veckan som gått har vi haft blandad lek och upplevelser inne och ute. Vädret har ju vissa dagar varit soliga!! Så då har vi äntligen känt oss sugna på att leka utomhus.
Men denna vecka fortsatte vi vårt temaområde Jag i samhället och världen med att prata om våra olika förutsättningar. VI pratade om vad funktionshinder / handikapp kan vara. Känner ni någon som hart ett sådant? Vad innebär det för den personen?
Det är alltid såå intressant att lyssna elevernas tankar och känslor. Efter en liten diskussion i helgrupp efter mellanmålet såg vi på en kort film om en tjej som inte hade några armar. Hon drömde om att bli balettdansare och vi fick se hennes hinder men också hur hon kommit över dom helt otroligt. Några saker behövde hon fortfarande hjälp med men hon kämpade mot oddsen och klarar nu det mesta själv. Barnen blev nog lite tagna, fråga gärna om de kan berätta något om filmen de fick se. OCH vad de tyckte om vad de fick testa på sedan!
VI erbjöd eleverna att prova på att bli av med en arm. Alltså vi knöt ett band runt valfri arm och så fick de gå och leka det de brukar på fritids. Nästintill ALLA ville prova och det blev en roligt och nyttig upplevelse tror vi.
Nästa vecka ska de få prova på nedsatt syn
Vi erbjöd även ”armlösheten” till mellanmålet dagen efter och det blev en utmaning några vill prova. Eftermellanmålet förlorade de båda armarna genom en kompisstafett med rockring som skulle bäras tillsammans med magen bort till en kon och släppa den. Kul!
På torsdagen gick vi till Skarphagsparken med solsken!! Och mellis
Vi ses nästa vecka! Mvh Camilla, Therese, Abdi och Moa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar